Kunsthandel
Dolf Unger
Bergweg
200a Circa 1920-1925
Kunsthandel
Unger en Mens Eendrachtsweg 27b Circa 1913-1940
Balth
Hendrik Adolf *Dolf) Unger (Rotterdam, 17 januari 1869 aldaar,
14 juli 1945) was een Rotterdamse kunsthandelaar,
wiens
bedrijf van de jaren twintig tot veertig van de 20e eeuw tot de
vier belangrijkste kunsthandels van Nederland behoorde.
Hij was een pionier in de introductie van de Franse schilderkunst
uit de tweede helft van de 19e eeuw in Nederland.
Unger werd geboren in 1869 in de Rotterdamse wijk Crooswijk als
de derde van zeven broers. Zijn vader was fabrieksarbeider.
Na
de lagere school kwam hij als krullenjongen in dienst bij timmerman
Verbiest op de Goudseweg.
Kunsthandel
Van Oldenzeel (1883-1905)
Zijn vader zag in 1883 een advertentie van kunsthandel Van Oldenzeel
op de Blaak waarin een bediende werd gevraagd,
en
stuurde zoon Dolf erop af. Hoewel weinig enthousiast werd hij toch
aangenomen,
en
begon met eenvoudige klussen als lijsten maken, inlijsten en transportkisten
maken.
Vooral
het verkopen van de werken bleek Unger in de vingers te zitten en
hij kreeg er zelfs plezier in.
Het
bedrijf verhuisde naar het pand Leuvehaven 84, destijds beroemd
om zijn fraaie rococostijl.
Hier
georganiseerde tentoonstellingen met werken van Van Gogh en Jan
Toorop stuitten bij het,
destijds
nog kleine en conservatieve, Rotterdamse kunstpubliek op weerzin.
De
kunst van Van Gogh werd niet gewaardeerd en ging voor een grijpstuiver
over de toonbank.
De
eigenaar van de kunsthandel moest wegens gezondheidsproblemen steeds
meer taken aan Unger
overdragen
en benoemde hem tot bedrijfschef. De zaak verhuisde naar de Glashaven.
Onder
invloed van concurrent J.R.P.C. de Kuyper aan de Geldersekade verschoof
het accent in de aankopen
steeds
meer van de Nederlandse 19e-eeuwse romantische schilderkunst (Andreas
Schelfhout, B.C. Koekkoek, Charles Rochussen)
naar de Haagse school en de Franse school van Barbizon.
Tentoonstellingen
bij Van Oldenzeel
Tentoonstelling der werken, wijlen Vincent van Gogh (1896)
Catalogus van teekeningen, lithographien door Th. van Hoytema (1897)
Tentoonstelling van werken door S. Moulijn (1897)
Schilderijen en aquarellen van W.B. Tholen (1897)
Catalogus van werken Th. de Bock (1898)
Tentoonstelling van schilderijen en teekeningen van Jan Toorop (1898)
Dubbeltentoonstelling van Alice Ronner en Henriëtte Knip (1898)
Catalogus van werken door Arend Hijner (1899)
Teekeningen en studiën van J. Th. Toorop (1902)
Tentoonstelling van schilderijen en teekeningen der Gooische Club
De Tien (1904)
Tentoonstelling van teekeningen door Dirk Nijland (1904)
Tentoonstelling van werken door Vincent van Gogh (1904)
Tentoonstelling van aquarellen en teekeningen door J. van Oort (1904)
Kunsthandel Reckers (1905-1912)
Van Oldenzeel overleed en Unger kwam in 1905 als bedrijfsleider
in dienst bij kunsthandel Reckers.
Deze
had op de begane grond van het gebouw van het Rotterdamsch Nieuwsblad
aan de
Zuid
Blaak een paar zalen. Unger was enthousiast geworden over de recente
ontwikkelingen
in
de Franse kunst en legde contacten met belangrijke Franse schilders
en kunsthandelaren.
Hij
organiseerde tweemaal per jaar een verkooptentoonstelling waarin
de Franse en Nederlandse
schilderijen
opzettelijk naast elkaar gehangen werden.
Tentoonstellingen
bij Reckers
Toorop Tentoonstelling (1906)
Tentoonstelling van aquarellen en schilderijen van H.J. Melis (1907)
Exposition de peintures, pastels, dessins et lithographies par Odilon
Redon (1907)
Tentoonstelling van werken door W.B. Tholen en Charles van Wijk(1908)
Tentoonstelling Marie de Roode Heijermans (1908)
Teekeningen in zwart krijt en pastel door P. Dupont: tentoonstelling
(1909)
Tentoonstelling M. Niekerk (1909)
Kunstzalen Unger & Van Mens
Aanblik
van de gevel van de Kunstzalen Unger & Van Mens op de Eendrachtsweg
27b in Rotterdam, circa 1940.
Uitnodigingskaart
voor een verkooptentoonstelling in 1934
1912-1940
Op 1 januari 1912 begon Unger samen met de kunstkenner Van Mens
een eigen zaak onder de naam
"Kunstzalen
Unger & Van Mens" aan de Eendrachtsweg 27b, in het centrum
van Rotterdam.
Het
bedrijf bestond uit een souterrain en drie zalen op de bovenverdieping.
In
de eerste decennia van de twintigste eeuw verdubbelde de bevolking
van Rotterdam door de
snelle
groei van de haven en de industrie. Er kwamen meer bemiddelde verzamelaars
en
hierdoor
nam het Rotterdamse kunstleven in omvang en belang toe.
Dolf
Unger was in dat kunstleven een vooraanstaand persoon geworden en
ook een bekende Rotterdammer.
Kunstcriticus
Pieter Koomen noemde hem een "professor in de praktische kunstkennis".
Maar
daarnaast was hij ook een goed zakenman. Unger verkocht onder andere
Gauguin,
Odilon
Redon, Gustave Courbet, Jacob Maris, Van Gogh, Jan Toorop, Breitner
en Isaac Israëls.
Ook
Anton Mauve, Theophile de Bock, Suze Robertson en Lizzy Ansingh
behoorden tot de collectie.
Een
van zijn grote klanten was D.G. van Beuningen, de Rotterdamse havenbaron
wiens gehele
collectie
na zijn dood is overgegaan naar museum Boymans dat sindsdien mede
zijn naam draagt.
Ook
Helene Kröller-Müller heeft enkele malen werk gekocht
bij Unger & Van Mens.
Unger
wist meestal uit zijn hoofd aan wie hij welk schilderij had verkocht
en het lukte hem soms om
een
eens verkocht doek weer terug te kopen en mèt winst door
te verkopen.
Een
van zijn vakgenoten zei over hem: "Unger dankt zijn succes
aan zijn vakkennis, aan zijn enthousiasme,
maar
vooral aan zijn eenvoudige aard, zijn humor en zijn prettige omgangsvormen."
Het Rotterdamsch Nieuwsblad schreef op 7 januari 1929: "Unger
heeft een goeden kijk op schilderkunst,
men
zal op zijn gemengde exposities maar zelden een schilderij vinden,
dat niet ook in een museumcollectie
een
plaats waard is. Doch daarnaast heeft hij de zeldzame gave om dat
wat hij zien laat,
op
zijn voordeligst te doen uitkomen.
Eind
jaren twintig trok Van Mens zich terug uit de zaak en Unger zette
het bedrijf in zijn eentje,
maar
onder dezelfde naam, voort. Zijn oudste zoon Wim was intussen ook
in de zaak komen werken.
Hij
was opgeleid door de bekende kunstpedagoog H.P. Bremmer.
Het
Rotterdamsch Nieuwsblad noemde Unger "een echte Rotterdammer"
en stond uitgebreid stil bij
zijn
40-jarige loopbaan in de kunsthandel in 1923, zijn 60e (1929) en
70e (1939)
verjaardag
en bij het 25-jarig jubileum van de zaak in 1937. In het overzichtswerk
Interbellum
Rotterdam over het kunstleven in Rotterdam in de jaren 1918-1940
wordt geschreven:
"B.H.A.
Unger (...) werd algemeen beschouwd als een van de toonaangevende
handelaren."
1940-1952
Na het bombardement op Rotterdam, op 14 mei 1940, liet Unger de
dagelijkse bedrijfsvoering over aan zijn zoon.
De
gezondheid van Unger senior ging in die jaren achteruit en in de
zomer van 1945, twee maanden na de bevrijding,
overleed
hij op 76-jarige leeftijd.
Het
pand Eendrachtsweg 27 stond net buiten het gebombardeerde gebied
en bestaat nog steeds.
Het
is ook een gemeentemonument. Na het overlijden van Unger senior
nam zoon Wim de zaak over,
en heeft deze tot 1952 voortgezet. Op de plek van de kunsthandel
zitten nu twee restaurants.
Tentoonstellingen
en catalogi
In het Haarlem's Dagblad van 11 juli 1912 schrijft J.H. De Bois
in de rubriek Van kunst en kunstenaars
over
de eerste tentoonstelling in Kunstzalen Unger & Van Mens.[18]
Aankondigingen van de
tentoonstellingen
zijn terug te vinden in het Maandblad voor Beeldende Kunsten[19],
in De Kunst: een
algemeen
geïllustreerd en artistiek weekblad, in Het Vaderland en in
Elseviers Geïllustreerd Maandschrift.
Van
een veertigtal door Unger georganiseerde tentoonstellingen zijn
catalogi bewaard gebleven.
Deze
bevinden zich in de bibliotheek van het Rijksbureau voor Kunsthistorische
Documentatie in Den Haag.
Een
klein aantal is ook te vinden in de bibliotheken van de Universiteit
van Amsterdam en de
Erasmus
Universiteit. Ook is in het Literatuurmuseum een briefwisseling
bewaard tussen Unger en de
dichter
en essayist Jan Greshoff (1888-1971).
Overzicht
tentoonstellingen
Tentoonstelling van werken door Jan Toorop (1912)
Tentoonstelling van werken door H.E. Mees en W. van der Nat (1912)
Tentoonstelling van werken door J.H. van Mastenbroek (1912)
Tentoonstelling van werken door P.J.C. Gabriel en Nicolaas Bastert
(1912)
Tentoonstelling van werken door Suze Robertson (1912)
Tentoonstelling van werken door Cossaar en Kuypers (1912)[23]
Gemengde tentoonstelling van werken door moderne meesters (9 maart
t/m 6 april;
onder
andere Th. de Bock, Breitner, Isaac Israëls, Jacob Israëls,
A. Mauve, J. Maris, W. Maris, W. Witsen,
Weissenbruch)
(1913)
Tentoonstelling van werken door Huib Luns, Maurits Niekerk, Dr.
C.H. Dee (1913)
Tentoonstelling van werken door J.H. Jurres (1913)
Tentoonstelling van werken door Joan Collette (1913)
Tentoonstelling van werken door moderne meesters (onder andere A.
Allebé, M. Bauer, De Bock, Breitner,
I.
Israëls, J. Israëls, J. Maris, W. Maris, Mauve, Jan Toorop)
(1913)
Tentoonstelling van werken door Lizzy Ansingh, Dirk Nijland, Laurent
Verwey, Anna Weijers (1913)
Tentoonstelling Louis Raemaekers (spotprenten) (1913)
Tentoonstelling van werken door Willy Sluiter (1913)
Tentoonstelling van werken door Leo Gestel (1914)
Tentoonstelling van werken door J.S.H. Kever (1914)
Tentoonstelling van werken door C. de Nerée tot Babberich
(1914)
Tentoonstelling van werken door M.J. Richters (1914)
Moderne meesters waaronder een 18-tal werken door P. van der Hem
(1914)
Tentoonstelling van kunstwerken door F. Hart Nibbrig (1914)
Tentoonstelling van werken door Frans Deutman: Laren (N.H.) (1914)
Tentoonstelling van werken door H.P. Groen, werken van den beeldhouwer
S. Miedema (1914)
Heraldische tentoonstelling (toegepaste kunst) saamgebracht uit
particulier bezit (1915)
Tentoonstelling van nieuw werk door Dirk Nijland (1915)
Catalogus: Marie Kelting, P. Böhncke, D.B. Nanninga (1916)
Tentoonstelling van werken door Isaac Israëls (1917)
Tentoonstelling van enkele nagelaten werken van M.F. van Peski (1917)
Tentoonstelling G.H. Breitner (1918)
Tentoonstelling van portretten en andere werken door Antoon van
Welie (1919)
Tentoonstelling van werken door R. Martinez (1925)[24]
Tentoonstelling van werken door Jo Koster (1926)[23]
Tentoonstelling van werken door William Degouve de Nuncques (1927)[25]
Tentoonstelling van werken door Marianne Hartong (1928)[26]
Tentoonstelling van werken door L.Guyot (1929)[23]
Tentoonstelling van werken door S. Katchadourian (1929)[27]
Tentoonstelling van werken door Oscar Mendlik (1930)[23]
Tentoonstelling van werken door Odilon Redon (1931)
Tentoonstelling van meesterwerken der Fransche schilderkunst (1932)
Tentoonstelling van werken door W.B. Tholen (1932)[23]
Tentoonstelling van werken door J.H. Speenhoff (1932)[23]
I. Ryback (1932)
Tentoonstelling eener verzameling schilderijen door Nederlandsche
en Fransche meesters
jubileumtentoonstelling,
sept./okt. 1933] (1933)
Tentoonstelling eener verzameling schilderijen en aquarellen door
Nederlandsche en Fransche meesters (1935)
Tentoonstelling van werken door W. Jilts Pol (1935)
Prenten van modernen (groepstentoonstelling) (1935)[23]
Tentoonstelling van werken door Antoine Vollon (1937)
Tentoonstelling van werken door Lucie van Dam (1939)[23]
Nagelaten werk van Tinus van Doorn, 1905-1940 (1941)
Tentoonstelling moderne kunst uit de collectie Nijgh bij gelegenheid
van het 100-jarig bestaan der N.R.C.:
schilderijen
enz. (1943)
Tentoonstelling van werken door Louis van Roode en Benno Wissing
(1946)
Werken van Pierre Hoeks (1947)[28]
Tentoonstelling van schilderwerk van M.J.B. Jungmann [z.j.]
Tentoonstelling van werken door J.H. van Mastenbroek [z.j.]
Onderscheiding
In september 1933 vierde Unger zijn vijftigjarige loopbaan in de
kunsthandel.
Ter
gelegenheid van dit jubileum werd hij door de Franse regering benoemd
tot Officier de l' Académie,
een
titel in de Orde van de Academische Palmen.[29] Hij kreeg deze onderscheiding
als dank voor
zijn
jarenlange promotie van de Franse schilderkunst in Nederland.
Het
jubileum werd gevierd met een speciale expositie.
Tijdens
de huldiging, op 27 september, schonk Unger de directeur van museum
Boymans, Dirk Hannema,
een
portret door W.B. Tholen van de moeder van de drie schilderende
broers Maris.
Bij
deze gelegenheid kreeg hij ook een lofdicht aangeboden door een
afvaardiging van de
Nederlandsche
Kunstkoopersbond, de vakorganisatie waarbij hij was aangesloten.
Vrijwel alle informatie uit dit lemma is ontleend aan het herdenkingsartikel
Dolf Ungers Rotterdamse carrière.
De
krullenjongen, die kunsthandelaar werd in Hier Rotterdam van vrijdag
1 mei 1953, en aan Het "jongetje"
kocht
Van Goghs en Gaugins aan de lopende band, Friese Koerier, 26 september
1964.
Details
komen uit diverse artikelen in het Rotterdamsch Nieuwsblad uit de
jaren 1912-1940.
In het Gemeentearchief Rotterdam is een prentbriefkaart bewaard,
catalogusnummer PBK 2211,
van
het interieur van Kunstzaal Oldenzeel aan de Glashaven nummer 20.
Catalogi van tentoonstellingen bij Van Oldenzeel, in de catalogus
van het RKD
Bron: niet RKD, maar het artikel over Alice Ronner op Wikipedia
In de bibliotheek van het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie
(RKD) in Den Haag
zijn
14 catalogi te vinden van tentoonstellingen uit deze periode (http://explore.rkd.nl/explore/artists/428836).
In
de bibliotheek van het Rijksmuseum is een afbeelding bewaard van
het interieur van kunsthandel Reckers.
Besprekingen
van de tentoonstellingen zijn te vinden in het tijdschrift Onze
Kunst.
Catalogi van tentoonstellingen bij Reckers 1905-1912, in de collectie
van het RKD
Hugo A. van Mens (1884-voor 1935), dichter en schrijver
Zie het lemma Geschiedenis van Rotterdam
In het in de eerste noot genoemde artikel in Hier Rotterdam
Bron: artikel in Hier Rotterdam, zie noot 1
De kunstzalen Unger worden ook genoemd in de memoires van Dirk Hannema,
de
toenmalige directeur van museum Boymans.
Zie
Flitsen uit mijn leven als verzamelaar en museumdirecteur, Rotterdam:
Ad Donker, 1973,
ISBN
90-6100-121-8. Met dank aan drs. J.F. Heijbroek, conservator bij
het Rijksmuseum, voor deze informatie.
Kunstnieuws, Rotterdamsch Nieuwsblad,7 januari 1929
Rotterdamsch Nieuwsblad, 26 juli 1923, pagina 5
Rotterdamsch Nieuwsblad, 16 januari 1939, blz. 15
Rotterdamsch Nieuwsblad, 31 december 1936, blz. 33
Marlite Halbertsma & Patricia van Ulzen, Interbellum Rotterdam
: kunst en cultuur 1918-1940,
Rotterdam
: NAi Uitgevers, 2001, p. 126 ISBN 90-5662-225-0
Zie Lijst van gemeentemonumenten in Rotterdam
Onder de naam Kunstzaal Unger, zie http://www.artindex.nl/zuidholland/default.asp?id=6&num=0093302535003090090150039001590793800900
Met dank aan drs. J.F. Heijbroek, conservator bij het Rijksmuseum,
voor deze informatie.
ISSN 1872-9266
ISSN 1875-9653
http://www.elseviermaandschrift.nl
Catalogi van tentoonstellingen bij Unger&Van Mens, in de collectie
van het RKD
Nieuwe Rotterdamsche Courant, 15-06-1925
Nieuwe Rotterdamsche Courant, 18-09-1927
Het Vaderland, 06-03-1928
Nieuwe Rotterdamsche Courant, 16-02-1929
De Tijd, 26-04-1947
Rotterdamsch Nieuwsblad, 22 september 1933, blz. 23
Rotterdamsch Nieuwsblad, 27 september 1933, blz. 15
Rotterdamsch Nieuwsblad, 28 september 1933, blz. 21
Het Vaderland, 28-09-1933
Wikipedia
|